Tuesday 2 November 2010

• I'm a small bird •

Assalamualaikum. Hye minggu ni aku suka dengar lagu 我是一只小鸟 - I'm a small bird - saya seekor burung kecil by 丁噹 (della). aku tak ingat la sama ada aku da pernah post pasal lagu ni ke tak. rasanya tak lagi kot. Takpe la kalau terpost dua kali pun. Dapat korang belajar mandarin banyak sikit haha. Tapi aku tak letak semua lah lagu dia. Chorus je ok kot. :) Kalau ada tersalah translate sila betulkan aku ye.Ada juga perkataan yang aku tak translate terus dari perkataan kanji ni, aku translate ikut kesesuaian ayat.




每次到了夜深人静的时候
mei ci dao le ye shen ren jing de shi hou

Setiap kali sampai waktu malam senyap




我总是睡不着
wo zong shi shui bu zhao

Saya selalu tidak dapat tidur nyenyak




我怀疑是不是
wo huai yi shi bu shi

Saya curiga adakah




只有我的明天没有变得更好
zhi you wo de ming tian mei you bian de geng hao

Hanya esok saya yang tidak akan bertambah baik?




未来会怎样究竟有谁会知道
wei lai hui zen yang jiu jing you shei hui zhi dao

Apa akan jadi masa hadapan, siapa akan tahu?




幸福是否只是一种传说
xing fu shi fou zhi shi yi zhong chuan shuo

Adakah kegembiraan itu hanya satu cerita dongeng?




我永远都找不到
wo yong yuan dou zhao bu dao

Selamanya tidak akan saya jumpa



我是一只小小小小鸟
wo shi yi zhi xiao xiao xiao xiao niao

Saya ialah seekor burung yang kecil




想要飞呀飞
xiang yao fei ya fei

Hendak terbang




却飞也飞不高
que fei ye fei bu gao

tetapi tidak mampu terbang tinggi




我寻寻觅觅寻寻觅觅一个温暖的怀抱
wo xun xun mi mi xun xun mi mi yi ge wen nuan de huai bao

Saya mencari-cari suatu pelukan yang selesa




这样的要求算不算太高
zhe yang de yao qiu suan bu suan tai gao

Permintaan begini adakah terlalu melampau? ( tinggi-高-gao )


Lagu ni sangat best. pada aku lah.haha kalau korang nak tengok pinyin atau lyrics ni yang penuh, boleh la ke sini . Translation boleh mintak kat aku lah kalau dalam bahasa.Lagu ni pun ada yang version lelaki yang nyanyi, Richie Ren. Not bad gak. K lah bye semua. :wink:

No comments:

Post a Comment