Wednesday 10 July 2013

Assalamualaikum Ramadhan

Waalaikumsalam. Salam ramadhan diucapkan kepada semua, alhamdulillah masih dipanjangkan umur untuk menyambut ramadhan tahun ni. Tahun ni aku sambut ramadhan lain sikit.

Tahun-tahun lepas, selalunya aku berbuka sorang-sorang di rumah jb, kalau abah ada, berbuka dengan abah, kadang-kadang baru balik ke Mersing. Tapi tahun ni, pertama kali aku sambut ramadhan bersama-sama suami tercinta. Memang terasa lain. Bila dah berdua ni, kita tak boleh nak cincai-cincai time bersahur atau berbuka. Mesti sediakan yang terbaik untuk suami.

Kalau sendiri-sendiri bersahur, mesti aku makan nestum je, ataupun minum air masak je, tapi sekarang ni, automatik aku akan fikir nak sahur apa, cukup ke tak makanan nanti, kalau sallihin lapar macam mana. Paranoid macam tuh lah, tapi aku rasa semua pun akan rasa macam ni, tengok la mak kita di rumah, macam mana dia sediakan juadah berbuka & bersahur. Kadang-kadang siap masakkan makanan kegemaran setiap orang di rumah.

Teringat lagi tahun lepas, time tu dah bertunang dengan Sallihin, pernah berbuka sama 2 kali je, selebihnya berbuka dengan abah di rumah jb. Biasalah tunangkan orang kata darah manis, tak boleh selalu jumpa ekekek. Juadah yang mesti ada kalau berbuka dengan abah, murtabak. Pastu beli lah kuih-kuih sikit. Abah tak cerewet bab makan, yang penting murtabak mesti ada, pasni kalau nak bebruka bersama family, kena balik mersing, sebab abah pun dah pindah mersing sekarang ni.

Aku taktau nak cerita apa sebenanrnya, hence ayat tunggang langgang itu. Fail nak membuat ayat hehe, yang point utamanya ialah nak bagitahu ini tahun pertama berpuasa sebagai seorang isteri dan pertama berpuasa dengan ditemani suami. Alhamdulillah. Dan sebelum puasa lagi dah tanya, time berbuka kena masak ke tak, dah dapat greenlight beli juadah berbuka dekat luar je hahaha. Kalau lah ofis aku sekarang ni benarkan pekerja diaorang ni balik awal sejam dari waktu biasa, memang hari-hari aku masak.

Ok lah tu je selamat berpuasa.

Sesiapa yang nak beli kuih raya, boleh lah ke Bazar No 14, Pekan Rabu, Johor Bahru. Dijamin sedap, murah 100% handmade & homemade. Jemput datang beramai-ramai ok :) Terima Kasih.  Kalau mereka yang berada di Mersing, boleh dapatkan kuih raya ini di Cakemania Cafe ( tepi sungai mersing ) & Bengawan Solo Cake House ( mersing Kechil) .

No comments:

Post a Comment