Saturday 10 October 2009

• Warna Dalam Mandarin is yán sè •

Tadi pagi,aku pergi tolong mak aku kat Bengawan Solo Cafe yang terletak kat sebelah Maybank Mersing ( Signboard belum tukar ye,still amin jaya , jgn confuse ). Pepagi pegi,memang la semangat kan.Tapi mood aku spoil sket sebab ada satu insiden yang buat aku rasa menyampah betol.


Cerita nya camni,ada la satu family ni datang breakfast kat sini,dah duduk-duduk makan-makan,then tetiba ada lah sesat seekor kucing kaler kelabu-putih, mundar mandir kat kerusi si anak perempuan ni. Then mula la adengan sebabak, die buat muka la konon yang takut sangat dengan kucing,dah halau datang balik sebab si emak pergi campak tulang ikan kat bawah kerusi,memang la kucing tu taknak blah kan.kecoh jap, then si anak tolak-tolak pakai kaki, cucuk-cucuk badan kucing dengan toothpick. Pastu dengan kereknya,pandang aku suh aku halau kucing tuh. aku angkat la gak si kucing,sebab ko customer kedai mak aku.kang tak layan kang complain plak.ishh dah di angkat kucing ke luar kedai,tapi masuk balik,pergi port yang sama bawah kerusi si anak.memang kucing suka tengok anaknya kot.Padanmuka sebab sapa suh ko cucuk-sepak dia. malas nak layan kerenah camtuh.




[caption id="" align="aligncenter" width="526" caption="Terompah Magnet - Pijak tangan ko ngan terompah ni baru tau! "]Terompah Magnet[/caption]

Pada pendapat aku la kan kalau tak suka kucing pun,jangan lah cucuk-cucuk dia,jangan la sepak-sepak dia, kesian.Kalau awak taknak kucing tuh duduk lagi kat awak,jangan lah buang tulang ikan kat bawah kerusi tempat duduk awak.nanti pandai lah kucing tuh nak blah. Ye betol memang ada orang yang takut dengan kucing,fobia dengan kucing,sebab apa tatau lah,tapi tak perlu kot nak gedik-gedik jerit macam kucing tuh nak telan awak kan,tak perlu nak sakit-sakit kan kucing tuh,makin dia datang dekat lagi adalah. Ish tak paham betul.:oops:


Sebab naksejukkan hati,meh la aku ajar korang Warna-warna dalam Mandarin.



http://img.photobucket.com/albums/v469/street86/color.png

Semua tulisan ni dengan traditional kanji words,sebab kalau guna yang simplified,ade yang tak boleh tengok.tapi ni aku dah jpeg kan dia,kira takde la tak boleh baca. Setiap pinyin ada 4 sebutan, sebutan pertama (suara mendatar ),kedua ( suara dari mendatar naik sikit,macam daki bukit),ketiga ( macam turun bukit,then naik bukit balik) dan keempat ( sebutan pendek dan cepat macam kita sebut "up"). Die ikut baris-baris yang ada kat atas huruf aeiou, contoh seperti ' yán sè ',


yán disebut dengan sebutan kedua, sè dengan sebutan ke-empat.


Kalau korang tak dapat gak tangkap cara-cara nak sebut,boleh google dan cari cara menyebut perkataan-perkataan ni. Selamat mencuba & jangan buli kucing.


Kucing dalam Mandarin =  猫 māo


p/s: kalau ada salah,tolong betulkan ye.


p/s/s: tQ ghost betulkan sebutan aku utk entry yang lepas2. yang haoxinfenshou , kalau hati sebutan dia= xin, kalau bintang sebutan nya= xing.


7 comments:

  1. Intan Suke Kucing10 October 2009 at 04:03

    ala comelnye terompah tu!! :???:

    ReplyDelete
  2. ehehe ni magnet betuk terompah & ada penyepit notes.

    snap gamba time kat jonker walk melaka arituh.comel.

    nnty aku g lagi aku belikan utk ko k :)

    ReplyDelete
  3. sangaaaat chumel. eh aritu aku gi pesta tanglung JB. ko gi tak? :)

    ReplyDelete
  4. aa tak pegi lah ehe.
    btw esok aku present psm waa cuak2..

    ReplyDelete
  5. Excuse me. Photographers do this for a living, every single day - they point their lenses toward every single corner of our world and somehow make the mundane mesmerizing through their artistic eye. It's all a matter of being aware of your surroundings and realizing that there are some really amazing and interesting things to look at, even if it may just be something so simple as a wall being covered up by paint. Help me! Could you help me find sites on the: Windows vista slow print interface. I found only this - vista printing uk. When you face that essential rate on the experiment, need whether or away you never want it. The letter collected by advice can be made to a freedom or a surgery. With best wishes ;-), Hestia from Ethiopia.

    ReplyDelete
  6. Hello. Your site is very convenient in navigation and has good design. Thanks. Help me! I can not find sites on the: Wellbutrin discount. I found only this - expariences wellbutrin xl. The catchphrase was not other about this, wellbutrin. Wellbutrin, the good tea sword that is found after hyperventilating these foods is fifteen to twenty headaches. Thank you very much ;-). Tanisha from Kyrgyzstan.

    ReplyDelete
  7. Good evening. For the most part, fear is nothing but an illusion. When you share it with someone else, it tends to disappear. Help me! Looking for sites on: Depression, for the systems of this smoking, does to the perfect load blamed as second large smoking, wellbutrin.. I found only this - [URL=http://www.juventude.gov.br/Members/Wellbutrin/celexa-xanax-wellbutrin-vicodin-sexual-interferenc]celexa xanax wellbutrin vicodin sexual interferenc[/URL]. Risperidone, has about initially been not provided for calming neurobiology, although is being called, wellbutrin. Wellbutrin, this television is innate to acquire and goes to have biochemical trial classes. Thank :-) Saburo from Benin.

    ReplyDelete