Wednesday 23 February 2011

• Rosti bukan Roti •

Assalamualaikum. Sehat semua? harap smua sehat dalam keadaan pink. eh? ape? takpe.


By the way hari ni aku tetinggal telefon dekat rumah, maka aku jadi tak senang duduk.Sebab patutnya dah plan nak telefon abah pada 23 haribulan dua. Birthday abah kot! makin begaya lah abah di usia sekarang. ! semoga dikurniakan kesihatan yang baik. semakin kachak begaya. happy sentiasa, jangan runsing-runsung pasal kami 5 beradik ni :cool: amy tatau nak bagi abah hadiah apa ni, runsing. Sebab macam semua abah dah ada, and its better kalau abah beli sendiri kan.Nanti amy belanja makan, harap abah baca ini.  eheheh


kesimpulan perenggan kat atas nak bagitahu : telefon aku tertinggal kat rumah & hari ni birthday ayah aku 23.02.2011



Berbalik kepada tajuk. Rosti. Apa tuh rosti, ouh macam roti tapi ter-typo ke apa? bukan laa rosti ni sebenarnye kentang, macam hash brown kat mcdonald's yang kalau korang pegi makan pepagi time breakfast. Ye itu bukan Rosti, rosti jumlah kentang die lagi banyak, dan boleh ditambah perisa dengan keju, daging-daging, bawang, herbs dan lain-lain ikut kesesuaian dan kesukaan masing-masing. Rosti merupakan salah satu makanan yang glamour di Switzerland, aku tau makanan ni pun sebab smalam pegi makan dekat Marche di The Curve, budak yang jaga kaunter Rosti ni tak berputus asa nak suruh aku rasa Rosti ni, sementara aku masih runsing nak pilih Grilled Chicken Breast ataupun Salmon Steak. Sibuk je nak suh aku rasa Rosti tuh, sebab aku memula tengok bende ni macam bawang je semata, pastu aku takut lah tak kenyang kan kalau aku makan. Dah laa nafsu makan time tuh memang tahap paling zero skali lah, lapar gila. Tapi akhirnya, aku kalah dengan pujuk rayuan dia, saje je laa tuh nak tambah order kan. Aku tau sangat taktik die. haha takpe la senyuman comel awww~


Tunggu sepuluh minit, siap, ditambah keju kat atas Rosti, mayonis dan juga sos cili, aku pun dengan perasaan dup dap dup dap makan lah. Ouhhhhh not bad! macam makan hash brown, nasib baik aku suka kentang. Dan makanan ini sangat mengenyangkan, ye lah sebab kentang & keju kot. mana tak kenyang kan,walaupun nampak macam sikit.



Ini untuk pemahanan yang lebih lagi , aku copy bulat-bulat daripada wikipedia, so korang tayah susah-susah nak search lagi kan ? :smile:




Rösti (German pronunciation: [ˈrøːsti]; often spelled Röschti in Switzerland according to the Swiss German [ˈrøːʃti]) is a Swiss dish consisting mainly of potatoes. It was originally a common breakfast eaten by farmers in the canton of Bern, but today is eaten all over Switzerland and also in many restaurants in the Western World. Many Swiss people consider rösti a national dish. Today, rather than considering it a complete breakfast, it is more commonly served to accompany other dishes such as Cervelas or Fleischkäse.


Rösti is made with roughly grated potato, either cooked or raw. Depending on the frying technique, butter or another fat may be added (and usually salt and pepper). If not, oil will be used for the frying. The grated potatoes are then shaped into rounds or patties, which come in different sizes, usually measuring between 3–12 cm (1 to 5 inches) in diameter and 1–2 cm (0.5 inch) thick. Often Rösti is simply shaped inside of the frying pan. They are most often pan fried, but can also be baked in the oven. Although basic Rösti consists of nothing but potato, a number of additional ingredients are sometimes added, such asbacononioncheeseapple or fresh herbs. This is often considered to be a regional touch.


There are different views on what makes a perfect Rösti. The greatest difference of opinion is whether to use raw or boiled potatoes as the main ingredient. Also, the kind of potato which makes the best Rösti dish is widely disputed. Traditionally a special type of potato, the Rösti potato, is used.



Panjang jugak lah penerangan die. Tapi kalau korang tak nak pergi try dekat Marche tuh, boleh je buat sendiri. aku rasa senang je kot. ehehe Kentang je kannn. Tapi, teknik menggoreng tuh kene betul la, baru jadi. Ok itu sahaja harini, patutnye ada laa 2-3 keping gambar daripada tepon aku dah ready nak letak kat blog ni, tapi kan tetinggal kat rumah. takleh buat pe lah. Amik gamba kat google je smua ehehe.


Smalam pun merupakan hari yang best bagi aku , sebab lunch dinner semua ada orang belanja ! Terima kasih. rezeki bulan dua la katakan. Memula lunch dekat Bumbu Bali, kemudian malam kat Marche pulak. Dan nasib baik lagi kenal akak masriani, ewahh manager kot, maka dapat lah 50% untuk semua makan-makan kat sana, daripada 80++ dapat 40++ je, berbaloi. ouhh teharu ekekek. Bab makan je memang mudah terharu. Dan sekarang tengah lapar rindu benda ni. Herb Pesto Chicken Crepe. Yummehh



Malam ni jom pergi the curve lagi layan Drive Angry lakonan Nicholas Cage. Yeah free ticket. Senyum je laa orang dah bagi kan kan :smile: Thanks to google for all the pictures ! xoxo

No comments:

Post a Comment