Friday 12 December 2008

• anggur •

Owh hari semalam aku tak update pun blog.sebab angkel malas tuh datang la.aku takleh wat pape.lagikpun smalam penat gile.kuar umah seawal jam 9am.balik umah kul 5pm.pastuh malam kul 9pm tolong mak siapkan tempahan kek gulung utk org kawen.kul 12am baru siap.huhu penat tuh.malam ni tolong lagi..ade lagik 1000 lebih lagik nak packing. *owh sorry la.baru terperasan entry takde kene mngene ngan tajuk plak huhu *


aa mengikut tajuk entry ni aku nak cite pasal anggur.anggur ni sedap kalau makan sambil tengok tv ke,sambil kite bebual ke.sedap jugak kalau wat fruit salad. anggur yang takde bijik la lagik best,sebab tayah sesusah kita nak buang bijik die kan. nyum2.selalu kite dengar anggur ni mesti diimport dari negara luar.so secara automatiknya kite pun ingat anggur sesuai tanam kat tempat sejuk je. tapi menurut kawan aku *nama dirahsiakan* anggur ni sebenarnye sesuai ditanam kat tanah humid macam kat Malaysia nie. cuaca kat malaysia pun sesuai. Sila baca petikan artikel kat bawah nie:



Tanaman anggur menghendaki tempat terbuka dengan sinar matahari penuh. Tanaman ini dapat tumbuh di segala jenis tanah. Meskipun demikian, tanah yang tidak baik harus diolah terlebih dahulu agar memenuhi syarat. Tanah yang cukup subur, gembur, dan berhumus merupakan tanah yang baik untuk tanaman ini. Kedalaman air tanah yang baik untuk anggur adalah tidak lebih dari 1 m dan airnya tersedia dalam jumlah yang cukup. Ketinggian tempat yang baik tidak lebih dari 300 m di atas permukaan laut. Tempat seperti ini harus memiliki musim kemarau lebih dari tiga bulan dengan curah hujan antara 250-380 mm per tahun. Kelembapan udara tidak lebih dari 80%.-source dari sini

dan juga artikel di web ini menyatakan bahawa anggur biasanya memerlukan suhu yang kering, di antara 35 dan 37 darjah Celsius. Jadi disini ada gambar anggur yang ditanam oleh jiran sebelah rumah aku kat area mersing yer. tapi takde la seladang.sikit je.tapi ade lah gak huhu.tapi bukan anggur kaler merah yer anggur hijau.



a bunch of grapes



Sepagar anggur


Nanti kalau jiran aku dah berjaya bukak ladang anggur.sesapa yang nak oder anggur nak buat wine ke leh behubung secara direct ye ngan aku hahahaa . k tata

4 comments:

  1. aku nak buat wine halal boleh lah aku nak order sedusun anggur hehe...

    ReplyDelete
  2. aa bley bley no problem.hahah kalau ade sedusun :p
    eh ade org bitau aku kat perlis ke mana ade tanam anggur

    ReplyDelete
  3. Different fields of our life utilize a lot of time, thus why should you expend free time for term paper format writing? That will be greater to use some good custom sociology essays service to purchase the good term paper from, I opine.

    ReplyDelete
  4. ZSsM8A qhiadtuksazu, [url=http://ivnrumutpank.com/]ivnrumutpank[/url], [link=http://vniuocjcouzf.com/]vniuocjcouzf[/link], http://bjethalawpty.com/

    ReplyDelete